onsdag 16. mars 2016

Mediepåvirkning



1.
Her har jeg valgt noen bilder av reklameplakater i Sandes som spiller på kropp og utseende. Alle plakatene har tynne og flotte jenter på seg, og det er disse du ser når du er ute og handler etter nye klær.

1b. Hvordan bidrar mediene til mer kroppsfokus. 
 Jeg vil si at mediene bidrar mer til kroppsfokus enn plakater og slikt gjør. De fleste sjekker medier opp til flere ganer til dagen, og hver gang du logger på ser du disse bildene. Når du jobber, 
      når du spiser lunsj.  dette lager helt klart ett kroppsfokus.

1c. Hva kan dette kroppsfokuset gjøre med oss?
Dette kropsfokuset som er rundt oss hele tiden kan gi oss store negative påvirkninger. 
Flere ungdoms jenter enn før sliter med spiseforstyrrelser og dårlig selvbildet, og dette kommer nokk av at vi alltid er under innflytelse. De dårlige selvbildene har vokst sammen med mengden reklame. 

3. Forklar de tre teoriene om mediepåvirkning. 
Teorien om de allmektige mediene. på 1900 tallet var det bred internasjonal enighet om at mediene hadde sterk og direkte påvirkning. 
Teorien om de avmektige mediene. Under president valget i 1940 viste forskning at personlig kommunikasjon har mer påvirkning enn massemedier når det gjaldt påvirkning av holdninger. 
Teorien om de mektige mediene. På 1970 tallet ble forskere enige om at mediene likevel har ganske stor innflytelse på mot takerene, og synet på mediene som mektige gjelder fortsatt i vår tid. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar